Cursul Stop bullyingului, începe incluziunea! – prevenție și intervenție – prof. Nistor Marcela

În perioada 11.07-15.07.2024, am participat la cursul Cursul  „Stop bullyingului, începe incluziunea! – prevenție și intervenție” care s-a desfășurat în Malaga în cadrul proiectului Erasmus+KA122 Educație Școlară al Liceului Teoretic „Andrei Bârseanu” – „Sub semnul lui împreună: gândim, ne motivăm și împărtășim”,  organizat de Asociația Edu2Grow. Experiența mobilitatii Erasmus+ din Malaga a fost deosebită, o oportunitate de dezvoltare nu numai pe plan profesional, ci și personal. Am avut șansa să intru într-o lume a jocului, a creativității, gândirii critice și a multiculturalismului sub îndrumarea unor trainer, de origine spaniolă, care ne-a motivat și ne-a împartașit din experiența lui integrarea în actul educațional a metodelor și strategiilor specifice mediului incluziv. 

La curs au participat profesori proveniți din diverse părți ale României și un grup din Sicilia. Pe toată durata cursului s-a vorbit exclusiv limba engleză, ceea ce a fost un prilej de îmbunătățire a abilităților lingvistice și o experiență de cunoaștere deosebită.

Prima zi de curs am început-o cu foarte mult entuziasm, cu zâmbetul pe buze și cu multe expectanțe, într-o atmosferă estivală.

Am fost introduși în lumea jocurilor interculturale de team building și dinamica grupurilor. Am desfășurat activități de spargerea gheții pentru o mai bună cunoaștere și consolidarea grupurilor. Astfel, am aflat informații despre colegii de curs; inițial numele și apoi detalii care au pus bazele cunoașterii inergrup si intragrup, pentru o mai bună comunicare, conlucrare culturală și incluziune. Am desfășurat activități practice de grup, deschizând căi de comunicare între specialiști.Am învățat să comunicăm astfel încât să depășim bariere culturale, dezbătând stereotipuri și prejudecăți cu care ne confruntăm la clasă, diferențele dintre sistemele educaționale din țările noastre și valorile culturale și de grup. Mai apoi, am lucrat în grupuri eterogene realizând pe o foaie flipchart descrierea membrilor grupului ținând cont de nume, proveniență, culoarea hainelor și naționalitate.

A doua zi a debutat sub semnul comunicării pentru prevenirea bullyingului.  Activitatea de spargere a gheții a presupus o rearanjare în grupuri care să reflecte grupa de vârstă, culoarea părului, a ochilor, care reprezintă motive de discriminare între elevi, deschizând astfel dezbaterile legate de prevenirea bullyingului și identificarea bunelor practici pentru eliminarea acestuia. Am organizat o activitate de schimb intercultural și promovare a tradițiilor regionale sau naționale prin prezentarea portului popular specific fiecărei regiuni sau țari și bucate alese. Am fost desemnată de grupul liceului să fac prezentarea standului din Transilvania, județul Mureș. 

A treia zi destinată dinamicii grupului și prevenirea bullyingului am participat la activități de grup și dezbateri care ne-au condus la același rezultat. Am realizat că ne confruntăm cu aceleași probleme, în ceea ce privește bullyingul, deși suntem din zone geografice diferite. De asemenea, am intrat în contact cu cultura și specificul local, realizand după-masa vizite de studiu. Am vizitat orașul Malaga cu principalele atracții turistice și nu în ultimul rând Muzeul Picasso, experimentând bucuria și emoția transmisă prin artă și cultură. Seara am avut posibilitatea de a participa împreună cu colegii la un spectacol autentic Flamenco, celebrele dansuri spaniole ale bucuriei și tristeții.

Penultima zi am conceput activitatăți specifice metodelor non-formale şi aplicabilitatea acestora în contexte formale pentru intervenții împotriva fenomenului Bullying. Spre exemplu activitatea „Cooking an egg” pentru a sublinia diferențele dintre formal/informal/non-formal încurajând incluziunea în contexte formale.Ulterior, grupupați pe arii curriculare am ales o metoda pe care au aplicat-o folosind limbajul semnelor sau kinestezic, desene, jocul de rol, cartonașe, cântece pentru predarea interdisciplinară. Au urmat activităti de grup creative.

Ultima zi, a managementului conflictului și medierii s-a concretizat ca un moment al bilanțului și al analizei. Am realizat cu uimire că timpul a zburat într-un ritm amețitor. M-am implicat în activități, am colaborat, am depașit bariere culturale și de limbă împreună cu colegii.  Am avut șansa să discut plusurile și minusurile sistemelor educaționale din țările din care proveneam colegii de curs, chiar diferențele de abordări didactice din diferite regiuni și școli și am înțeles rolul important al cooperarii europeane în domeniul educației și a programului Erasmus+. Am obținut o diplomă și cunoștințe foarte prețioase care, cu siguranță, se vor reflecta pozitiv în activitatea didactică viitoare.  

De asemenea, am intrat în contact cu cultura spaniolă, cu obiceiurile și tradițiile din această țară. Am avut un program foarte încărcat și cu greu am făcut față soarelui dogoritor, dar am depășit aceste minusuri mobilizându-mă. Am participat și la vizite de studiu la castelul Alhambra unde am avut un ghid extraordinar, îmbogațindu-mi astfel cunoștințele legate de istoria zbuciumată a Granadei. Nu în ultimul rand, m-am bucurat de plajele insorite, de plimbari nocturne pe malul mării și de mâncarea tradițională delicioasă a regiunii.  Am avut o experiență cu adevărat reușită, care cu siguranța mă va inspira în plan profesional. În plan personal, am cunoscut oameni deosebiți, am legat prietenii și împreună cu colegii de curs ne-am creat amintiri frumoase. 

– Prof.Nistor Maria