Erasmus+ – o aventură a cunoașterii – prof. Rezan Anca
Orice experiență de cunoaștere își are punctul de pornire sub forma unei provocări acceptate, care se concretizează apoi prin motivație și antrenare constantă, urmând să-și găsească finalitatea în sentimentul satisfacției lucrului bine făcut. E modalitatea personală de a defini experiența de cunoaștere Erasmus+, reprezentată prin gândirea și elaborarea proiectului „Sub semnul lui împreună: gândim, ne motivăm și împărtășim” de către echipa de cadre didactice care a reprezentat Liceul Teoretic „Andrei Bârseanu” din Târnăveni la Malaga, în Spania, în perioada 11-16 iulie 2024. În plus, fiind realizat în echipă, proiectul ne-a oferit bucuria de a colabora, de a realiza o sinteză a opiniilor și argumentelor noastre referitoare la modalități de a eficientiza educația școlară.
Cursul de formare la care am participat ”Vitamin C boosts education” / „Vitamina C stimulează educația”a implicat activități care s-au derulat pe parcursul a cinci zile și au urmărit, în principal, prezentarea și aplicarea unor metode, strategii și tehnici de lucru care să valorizeze acceptarea și promovarea ideii de multiculturalitate și a celei de diversitate la nivelul claselor de elevi, prevenirea, diminuarea și eliminarea conflictelor, managementul eficient al emoțiilor, interes acordat inteligenței creative, în vederea creșterii motivației pentru învățare și a îmbunătățirii situației școlare și disciplinare.
Formatorii noștri au subliniat importanța activităților care să se plieze pe interesele elevilor, în special prin evidențierea unor situații-problemă de care elevii să devină conștienți și pe care să încerce să le rezolve sub îndrumarea dascălilor. În felul acesta, ei își dezvoltă motivația prin implicare, informare, rezolvarea sarcinilor și a responsabilităților, elaborarea unui plan de soluționare a problemei și apoi comunicarea modului în care au rezolvat-o.
Majoritatea activităților au fost concepute sub forma jocurilor desfășurate în echipe sau sub forma unor dezbateri și au promovat importanța valorilor personale, descoperirea celorlalți, coeziunea grupurilor, imaginația și creativitatea în îndeplinirea sarcinilor de lucru trasate, transferul cognitiv și cultural, diseminarea eficientă a opiniilor prin elaborarea unor produse finale structurate.
Ambientul prietenos, precum și profesionalismul și empatia demonstrate de formatorii grupului nostru de cursanți, doamnele Ana, Ani și domnul Antonio, au favorizat interconexiunea energiilor noastre pozitive, a gândurilor și a ideilor constructive.
Experiența Erasmus+ a fost, pe bună dreptate, o reală experiență de cunoaștere, nu doar pentru faptul că m-am familiarizat cu noi strategii de eficientizare a muncii cu elevii, ci și pentru că m-am împlinit în calitate de turist, descoperind cu bucurie și emoție bogăția de obiective ale Malagăi și ale împrejurimilor. Am străbătut cosmopolitul oraș mai mult la pas și am fost impresionată de grandoarea catedralei Santa Iglesia. De asemenea, castelul Gibralfaro este un punct de referință esențial privind istoria locului, oferind o vedere panoramică uimitoare asupra orașului, iar spectaculosul PuenteNuevo / Podul Nou din Ronda este imaginea emblematică a orașului. Portul turistic al Malagăi este un loc demn de admirat. Merită să te plimbi printre iahturile din port, să asculți pescărușii și să simți din plin mirosul mării.
Atmosferă extraordinară, oameni calzi și prietenoși, emoții și trăiri autentice, oportunități veritabile de a intra în contact cu experiența altor dascăli – sunt doar câteva aspecte care mă îndreptățesc să consider experiența Erasmus+ o aventură a cunoașterii și o modalitate de împlinire personală și profesională.
– Prof. Rezan Anca