Erasmus – O experienţă de neuitat!

În perioada 25.11.2023-01.12.2023, am participat la cursul de formare: “Creativity and Interculturality” în cadrul proiectului Erasmus+ KA122 Educaţie Şcolară – “Sub semnul lui împreună: gândim, ne motivăm şi împărtăşim” nr. de referinţă proiect 2023-1-RO01-KA122-SCH-000127251, organizat la Budapesta într-o locaţie superbă – MagNet Közösségi Ház.

  • Cursul a avut ca obiective:
    dezvoltarea propriei competențe ca profesor și a strategiilor creative pentru a face față provocărilor multiculturale în propriile școli și clase;
  • dezvoltarea instrumentelor și tehnicilor creative care pot fi folosite pentru a crește motivația elevilor și a combate fenomenul de abandon școlar ;
  • dezvoltarea creativității și a abilităților de inovare și învățare.

Participanții la mobilitatea internaţională au fost profesori interesaţi în utilizarea creativității ca resursă și metodă de învățare şi de incluziune. Împreună ne-am dezvoltat în primul şi în primul rând abilităţile de comunicare în limba engleză, nu numai datorită activităţilor şi exerciţiilor interactive, ci şi prin schimbul de experiențe și practici interculturale cu focus pe creativitate și inovație. Am obserat cât de mult contează să ştii să te exprimi coerent şi să fii deschisă, pentru că e datoria noastră ca profesori să creăm o atmosferă, un loc sigur, unde copii să se deschidă, să se integreze şi să se dezvolte. Prima zi de mobilitate a debutat cu prezentarea obiectivelor Programului, a echipei Erasmus+ şi a temei exploatarea puterii creative în clasă prin schimbul intercultural, educația interculturală, pedagogie și didactică.

În a doua zi activitățile au constat în tipuri şi tehnici de comunicare, funcțiile comunicării (lumea poveștilor creative, brainstorming, design de grup, etc.) pentru a dezvolta gândirea creativă și abilitățile de rezolvare a problemelor, tehnici de coeziune a grupului, utilizarea de instrumente creative în combaterea stereotipurilor. Am dezvoltat gândirea critică cu activităţi prin prisma cărora îi pot ajuta şi pe copii să înţeleagă şi să îşi gestioneze propriile emoţii în moduri pozitive, de a uşura stresul, de a comunica eficient, de a empatiza cu ceilalti, de a depăşi provocările. Cu cât activitățile se leagă mai mult la scenarii din lumea reală din sala de clasă, cu atât vor fi mai eficiente. Frumusețea unei povești e atunci când elevul, copilul se regăsește într-un element din ea și își reinventează propriul fir.

În cadrul serii interculturale reprezentanţii Portugaliei, Ungariei şi României au prezentat tradiţii, mâncarea şi obiceiurile specifice.

În a treia zi am discutat despre tehnici de folosire a spațiului și a resurselor existente, înțelegerea excluderii, instrumente pentru incluziunea elevilor cu mai puține oportunități: valori, zonă de confort, probleme intercultural – soluții creative, crearea lumii de poveste/imaginare pentru a alimenta motivația și învățarea elevilor, au avut loc discuții, jocuri interactive, story-boarding, jocurile de rol, lucru pe grupe și în perechi, prezentări, tehnici de gândire creativă și activități individuale. Mi-am dat seama că a fi creativ înseamnă a fi tu cu adevarat. În abordarea unei probleme trebuie să renunți la ideile fixe, că flexibilitatea și desprinderea de stereotipurile tale sunt avantaje ca să poți crea. O persoană creativă nu se teme să spună ce are de spus, mai ales atunci când nu este de acord cu anumite lucruri. Creativitatea duce la o schimbare pozitivă, iar când rămâi în zona de confort nu evoluezi.

Ziua s-a încheiat cu “Seara maghiară” – o croazieră pe Dunăre.

În a patra zi am participat la activități interactive de identificare a unor obiective iconice ale orașului, activități de management al timpului și de valorificare a resurselor date, adaptabilitatea la contexte variate de învățare, ateliere în aer liber prin explorarea spațiului citadin.