Erasmus – o experienţă inedită – director – prof. Magó Attila Márton

Malaga, unul dintre cele mai vechi oraşe ale Europei, printre altele orașul unde s-a născut Antonio Banderas – poate nu cel mai important aspect despre acest oraș, dar actorul este un star pe care mai toți îl cunoaștem – a fost locaţia unde s-a desfăşurat cursul „Stop bullyingului, începe incluziunea! – prevenție și intervenție” , la care am avut oportunitatea de a participa prin intermediul proiectului Erasmus+ “Sub semnul lui împreună: gândim, ne motivăm şi împărtăşim ”, cu număr de referință 2023-1-RO01-KA122-SCH-000127251, derulat la Liceul Teoretic “Andrei Bârseanu”, în anul şcolar 2023-2024.

Erasmus+ este programul UE în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2021-2027. Educația, formarea, tineretul și sportul sunt domenii-cheie care sprijină cetățenii în dezvoltarea lor personală și profesională. Educația și formarea de înaltă calitate, favorabile incluziunii, precum și învățarea informală și nonformală conferă, în ultimă instanță, tinerilor și participanților de toate vârstele, calificările și competențele necesare pentru participarea lor semnificativă la societatea democratică, pentru înțelegerea interculturală și pentru tranziția de succes către piața muncii.

Încă din 2021, mi-am propus să fac tot posibilul ca liceul nostru să acceseze un proiect Erasmus+. Am reușit, împreună cu o echipă de profesori de la liceu, să scriem proiectul și să și câștigăm, desigur, ajutați și îndrumați de colegii de la asociația Edu2Grow.

În cadrul acestui curs am interacţionat atât cu cadre didactice din alte regiuni ale ţării, cât şi cu profesori din Sicilia, Napoli și desigur Malaga, într-o atmosferă frumoasă şi inspiraţională, creată de către formatorii noștri, care au facilitat această experienţă inedită de învăţare.

Educația nonformală, despre care ne-am însușit informații interesante, este o modalitate mai puţin folosită la noi, de  noutate, iar noi, profesorii, cel puțin, din țara noastră, România, suntem mai reticenți la acest mod de învățare. Fiecare zi a fost începută cu diferite jocuri, pentru “a sparge gheața” (la aproape 40 de grade), activitate educativă care și-a atins scopul, desigur. Însă, dacă în curtea liceului noi, profesorii, am începe să punem în practică aceste jocuri,  s-ar putea să vină cineva de pe stradă să ne întrebe dacă totul e ok.

Prin activităţile interculturale, pentru că un astfel de proiect ca Erasmus+  nu constă numai din învățarea diferitelor teorii despre, de exemplu, psihologia educației, am făcut cunoştintă, într-un mod cel puțin interesant, cu ceilalţi colegi, cu aspiraţiile lor, cu povestea fiecăruia, cu obiceiurile şi tradiţiile zonei sau ţării din care provin. Așa am reușit să gustăm slănina din Craiova, sarmalele din Satu Mare sau limoncello din Sicilia. Desigur, nici noi nu am rămas mai prejos. Și noi am prezentat mâncăruri tradiționale din zona Târnavelor, iar dacă ne-am născut în această zonă a Transilvaniei, nu am putut să nu luăm cu noi în Malaga o sticlă bună de vin de la Jidvei și să le prezentăm bucatele tradiționale acelor colegi profesori care nu cunosc zona noastră.

Activităţile în echipă la care am participat au fost un bun prilej să ne cunoaştem mai bine, să legăm prietenii, precum şi să ne exersăm abilităţile de colaborare și comunicare. Dezbaterile purtate cu colegii din alte ţări ne-au îmbogăţit perspectiva şi ne-au făcut să conştientizăm importanţa punctelor de vedere diferite şi a interacţiunilor cu alte culturi, care adunate toate, pot conduce la un rezultat spectaculos şi creativ, abilitate atât de necesară în timpurile de astăzi. Astfel, lucrul în echipă a fost una dintre principalele competenţe exersate, alături de celelalte competenţe europene, pe care, cu siguranţă, o să încerc să le aplic elevilor mei, cu mai multă încredere în abilităţile mele de profesor şi facilitator de experinţe de învăţare transformaţionale.

Discuţiile şi dezbaterile despre învăţarea formală, informală şi non-formală m-au ajutat să conştientizez importanţa mentalităţii deschise spre cunoaştere, pe care e bine să o dezvoltăm  elevilor noştri, echipându-i astfel pentru lumea de mâine, care va fi într-o continuă schimbare, iar ei, ca viitori cetăţeni europeni, vor fi astfel pregătiţi să facă faţă oricăror provocări, fiind conştienţi că învăţarea nu se termină odată cu finalizarea studiilor, ci este un proces care se derulează pe tot parcursul vieţii.

Un alt beneficiu al proiectului Erasmus a fost dat de posibilitatea de a interacţiona cu cultura, tradiţiile şi locurile minunate în care s-au desfăşurat activităţile. Malaga si localitățile apropiate sunt cunoscute ca zone turistice fascinante, iar eu, fiind pasionat de fotografie, am reușit să-mi satisfac, pe lângă partea profesională, și plăcerea de a imortaliza câteva cadre superbe din Malaga, Marbella, Rhonda, unde am vizitat diferitele obiective turistice locale.

Astfel, numeroasele activităţi la care am participat, obiectivele turistice pe care am avut ocazia să le vizitez, diversitatea culturală pe care am experimentat-o şi modul plăcut în care toate acestea s-au îmbinat, au realizat cadrul perfect de desfăşurare a unui proiect care promovează învăţarea prin experienţe, deschiderea spre noi perspective şi dezvoltarea noastră pe toate planurile spre cooperare interculturală, creştere şi dorinţă de a duce mai departe această energie pozitivă care ne-a cuprins și pe noi.

– Director – prof. Magó Attila Márton