Experiența Erasmus – lecții de viață dincolo de cărți – prof. Cerghizan Alina

Participarea la programul Erasmus în Malaga, din cadrul proiectului ”Sub semnul lui împreună: gândim, ne motivăm și împărtășim” cu  număr de referință 2023-1-RO01-KA122-SCH-000127251, a fost una dintre cele mai valoroase oportunități din cariera mea didactică. În perioada 11-15 iulie 2024 am avut ocazia să particip, în cadrul proiectului, la  cursul ”Stop Bullying, Start Inclusion! – prevention and intervention”, care mi-a oferit o perspectivă cu totul nouă asupra educației incluzive și  m-a ajutat să îmi îmbunătățesc atât competențele pedagogice, cât și cele interculturale.

Malaga, un oraș mediteranean plin de culoare și istorie din sudul Spaniei, mi-a oferit cadrul ideal pentru această experiență. Clădirile sale antice și atmosfera autentică m-au cucerit din prima clipă, iar locația în care s-au desfășurat activitățile a fost deosebit de primitoare. Malaga nu este doar un loc turistic, ci și un centru educațional dinamic, plin de oportunități pentru profesori.

Prima zi a debutat cu festivitatea de primire și de prezentare a participanților din mai multe țări europene. Jocurile interculturale au fost o modalitate distractivă și eficientă de a promova înțelegerea reciprocă, de a rupe barierele culturale și de a crea legături între oameni din diferite medii. Acestea au fost integrate în diverse contexte. Prin intermediul acestor jocuri, am învățat despre obiceiuri, valori și perspective diferite, reducând astfel prejudecățile. Acestea au încurajat comunicarea deschisă și sinceră, ajutând participanții să-și îmbunătățească abilitățile de ascultare activă și de exprimare a propriilor idei.

Unul dintre aspectele cele mai importante ale programului Erasmus a fost posibilitatea de a colabora la un proiect internațional – cum să comunici și să te conectezi. Am lucrat alături de colegi din diferite culturi, pentru a crea materiale didactice inovatoare și pentru a dezvolta noi abordări în predare. Aceste colaborări mi-au demonstrat cât de esențială este cooperarea internațională în domeniul educației.

În cea de a doua zi s-a creat o legătură între cultură și incluziune prin activitățile de teambuilding cu tema ”Lucrul cu colegii și părinții – exerciții practice urmate de o dezbatere”, care au reprezentat o modalitate excelentă de a consolida relațiile dintre colegi și părinți, de a crea o atmosferă pozitivă și de a îmbunătăți comunicarea. Prin intermediul unor exerciții practice, am putut stimula colaborarea, încrederea și spiritul de echipă.

O altă activitate extrem de însemnată a fost ”Stereotipuri și prejudecăți în clasă: Cum să le abordăm și să creăm un mediu incluziv”. Stereotipurile și prejudecățile sunt omniprezente în societatea noastră și, din păcate, se strecoară și în mediul școlar. Este important să recunoaștem că aceste atitudini pot avea un impact negativ asupra climatului din clasă și pot afecta dezvoltarea personală a elevilor. Combaterea stereotipurilor și prejudecăților este un proces continuu. Prin educație, dialog și modelare a comportamentelor pozitive, putem crea un mediu școlar incluziv, în care toți elevii să se simtă valorizați și respectați.

Ziua s-a încheiat cu valorile culturale și de grup ”Insula culturală – tur de proiect explorând manifestările exterioare ale culturii” prin care fiecare grup de participanți și-a prezentat costumul național, bufetul cu preparate culinare, muzica și dansurile tradiționale, expozițiile cu obiecte sau afișele care prezentau diferite culturi. O expunere interculturală este o oportunitate de a celebra diversitatea și de a construi o comunitate mai puternică. Prin împărtășirea culturilor noastre, am putut învăța unii de la alții și am creat legături durabile.

În cea de a treia zi am experimentat exemple de bune practici pentru prevenirea bullyingului, care este o responsabilitate comună a întregii comunități școlare: elevi, profesori, părinți și personal administrativ. Activitățile care au constituit această tematică au fost atelierele de lucru interactive: rolul jocurilor, dezbateri, studii de caz pentru a explora diferite scenarii de bullying și a găsi soluții, dar și proiectele creative: crearea de postere, eseuri, cântece sau videoclipuri pentru a promova mesajul antibullying.

O altă temă remarcabilă a fost despre comunicare și adaptarea la situația de comunicare,cu accent pe comunicarea nonverbală, care este o componentă esențială a interacțiunilor noastre sociale. Prin înțelegerea și utilizarea eficientă a semnalelor nonverbale, am putut îmbunătăți semnificativ relațiile noastre cu ceilalți și am obținut rezultate mai bune în diferite situații.

Penultima zi a fost despre incluziunea și excluderea grupurilor, despre dezvoltarea încrederii și a  stimei de sine pentru persoanele excluse. Dezvoltarea încrederii și a stimei de sine este un proces gradual și personal. Fiecare individ are un ritm diferit și ceea ce funcționează pentru o persoană poate să nu funcționeze pentru alta, dar prin câteva instrumente poți să îți recapeți stima de sine. Printre acestea se numără: concentrarea pe aspectele pozitive ale vieții, confruntarea cu fricile și încercarea de lucruri noi, acceptarea eșecului, ca oportunitate de învățare și creștere, relațiile cu persoanele care te susțin și te încurajează. 

Cea mai notabilă temă a fost despre educația formală, informală și nonformală, care a constat în organizarea de ateliere în care am folosit diverse instrumente  utile, pe care le voi folosi la clasă. Implicarea în aceste activități a avut  un impact pozitiv asupra dezvoltării individuale.

Ultima zi a fost o adevărată incursiune în timp, printr-un mozaic de culturi și peisaje impresionante din ținutul Andaluziei. Obiectivele turistice au fost: în Malaga – Alcazaba, o fortăreață maură, construită pe ruine romane, ne-a oferit o priveliște panoramică asupra orașului; Teatrul Roman, un vestigiu important al trecutului roman al orașului; Muzeul Picasso, am aflat despre viața și opera unuia dintre cei mai mari artiști ai secolului XX, Pablo Picasso; Catedrala din Málaga, o construcție impunătoare care îmbină stilurile renascentist și baroc; o altă locație a fost Ronda, un oraș fermecător amplasat în provincia Malaga  – El Tajo, cea mai faimoasă atracție a orașului, o prăpastie adâncă care împarte orașul în două părți. Puntea Nouă (Puente Nuevo), care traversează prăpastia, ne-a oferit o priveliște grandioasă; Plaza de Toros: Ronda este considerată leagănul coridei spaniole. Această arenă de coridă este una dintre cele mai vechi din Spania; Biserica Santa María la Mayor, o biserică gotică, construită pe locul unei foste moschei, este un exemplual arhitecturii medievale.

Consider că participarea la un curs finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus + este o experiență deosebită în viață. Am întâlnit oameni noi, dispuși să folosească  metodele și tehnicile novatoare de predare, învățare și evaluare însușite. Mi-am îmbunătățit abilitățile de comunicare în limba engleză și am învățat să apreciez mai mult diversitatea.

Prof. Alina Cerghizan