Experiența mobilității Erasmus
În perioada 25.11.2023-01.12.2023, am avut ocazia să particip la cursul de formare: “Creativity and Interculturality” în cadrul proiectului Erasmus+ KA122 Educaţie Şcolară al Liceului Teoretic “Andrei Bârseanu” – “Sub semnul lui împreună: gândim, ne motivăm şi împărtăşim”
Ce am învățat/ce aplic la clasă din experiența mobilității Erasmus?
La cursul de formare desfășurat la Budapesta, au fost abordate următoarele tematici principale: exploatarea puterii creative în clasă prin schimbul intercultural, educație interculturală, abordări ale conflictului, stiluri de tratare a conflictelor, şcoala incluzivă și societatea incluzivă, înțelegerea excluderii, tipuri de comunicare.
La fiecare temă abordată au avut loc activități practice precum: activități de armonizare în vederea îndeplinirii sarcinilor de lucru, finalizarea unor cerințe date, adaptarea strategiilor de învățare la contextul creat; tehnici de folosire a spațiului și a resurselor existente; proiect de cercetare urmat de joc de rol, probleme interculturale – soluții creative, metoda teatrului forum pentru abordări incluzive, instrumente de coaching pentru tinerii cu mai puține oportunități: zonă de împlinire, valori, roată a vieții, zonă de confort, tehnici de comunicare, adaptarea limbajului la particularitățile de vârstă și la contextul comunicațional, tehnici de coeziune a grupului precum și ateliere în aer liber în capitala Ungariei.
Cursurile de formare au urmărit modalități de cunoaștere și autocunoaștere, adaptarea demersului didactic la toate categoriile de vârstă și la particularitățile elevilor. Cadrele didactice participante au experimentat metode interactive şi diversificate, în scopul punerii în practică a unor metode de învățare nonformală, pentru ca elevii lor să-și descopere cunoştinţe şi aptitudini noi. Este de reținut faptul că în procesul de învățare, este foarte importantă crearea unei atmosfere plăcute, în care atât profesorul cât și elevii să se simtă bine. Pentru a realiza acest lucru trebuie să muncești, să fi pasionat, să fii creativ, să evoluezi continuu….
Pentru mine personal a fost o experiență inedită. Am învățat să privesc lucrurile legate de școală dintr-o altă perspectivă. Fiind profesor de istorie și geografie, respectiv diriginte la clasă de liceu, o să mă limitez în această prezentare doar la aspectele, pe care am început să utilizez la clasă, teme care au fost prezentate deja colegilor de specialitate și diriginților de la clasele cu predare în limba maghiară.
Aflând programul mobilității, am așteptat nerăbdătoare activitățile specifice specialității mele, precum ateliere în aer liber, care presupuneau explorarea spațiului citadin din capitala Ungariei. Astfel am avut ocazia să descoperim câteva obiective reprezentative ale orașului prin activități de management al timpului și valorificarea resurselor descoperite. În cadrul acestui program ne-am întâlnit în centrul capitalei în fața Catedralei Sfântul Ștefan, unde am primit sarcinile și instrucțiunile necesare. Grupa noastră a avut de parcurs un traseu, care trecea prin fața clădirii Parlamentului, apoi pe malul Dunării, am trecut pe lângă Monumentul dedicat victimelor Holocaustului, Podul cu lanțuri, respectiv trebuia să căutăm mini statuete.
Apoi am avut ocazia să ne evadăm din ”Mystique-Escape room”, unde puteam să ne alegem camerele. Ca și profesor de istorie, am ales camera Catedrala, care ne-a călăuzit în timp, înapoi în Evul Mediu. Vă divulg un secret: am reușit să evadăm, nu a fost ușor, dar am reușit. Prin aceste două activități mi-am dezvoltat abilitățile de colaborare, de comunicare, pot să spun că am lucrat bine în echipă.
Pe lângă cursurile de formare organizate de-a lungul a cinci zile pline, participanții la mobilitate au vizitat o școală de muzică, care se află în programul de Acreditare Erasmus, și care poartă numele renumitului compozitor Kodály Zoltán: Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola
În cadrul vizitei s-au derulat asistențe personalizate, de exemplu la ore de muzică, la ora de istorie și ateliere de teatru. Un aspect important l-au constituit discuțiile cu profesorii maghiari, privind sistemul de învățământ maghiar, discuțiile de proiectare și de analiză a activităților asistate. În timpul vizitei am întâlnit oameni deosebiți având ca și ghizi profesori și elevi. Am aflat lucruri interesante din istoricul școlii, modul de funcționare a școlii, care nu diferă mult de sistemul nostru, dar care are un program special: fiecare zi începe cu oră de dirigenție de 15 minute, în care sunt discutate problemele, respectiv elevii prezintă o temă aleasă de ei, apoi la ora 8.15 începe programul conform orarului.
Am avut ocazia să asistăm la mai multe ore, ziua respectivă fiind o zi metodică. Ca și profesor de istorie, am optat pentru ora de istorie. Tema prezentată a fost Revoluția Franceză, la clasa a XI-a. În timpul orei au fost utilizate tehnici și metode variate de predare-învățare, elevii putând utiliza tot ce aveau în dotare: caiete, manuale, cărți, fișe de lucru, tablete, telefoane, sau laptopuri Ora s-a desfășurat într-un mod lejer, ca un seminar, fără emoții, elevii fiind foarte receptivi și degajați, s-au purtat discuții libere, au fost dezbătute teme interesante, au fost utilizate mijloacele clasice și cele moderne de învățare (tabla, harta, aplicații pe telefon, hartă interactivă). Pot să afirm că a fost o experiență foarte plăcută, și recomand cadrelor didactice să participe la astfel de schimburi de experiențe!
Mulțumesc tuturor profesorilor care au participat la acest schimb de experiență atât de frumos și util, oameni de la care am avut de învățat și cu care am legat prietenii!
Mulțumesc din suflet pentru oportunitatea de a trăi o astfel de experiență, în primul rând colegei mele, doamnei profesor Moraru Mihaela – coordonator al programului, colegilor cu care am lucrat împreună la acest proiect, precum și Andreei și Silviei care erau coordonatorii cursului de la Budapesta.
Prof. Béres Ilona